Ålgårdbanen må gjenåpnes
Jernbanedirektoratet vurderer å stryke Ålgårdbanen fra det nasjonale banenettet. Det er en dårlig ide mener Naturvernforbundet i Rogaland og Ålgårdbanens Venner i en felles høringsuttalelse. Banen som har vært uten drift i flere ti år, bør gjenåpnes mener de to organisasjonene.
Her er organisasjonenes mange gode grunner for gjenåpning av Ålgårdbanen:
- Ålgårdbanen vil gi et raskere og mer attraktivt kollektivtilbud enn buss. Særlig åpenbare vil fordelene være i rushtida.
- Bane og buss vil styrke kollektivtilbudet. Erfaringene fra Jærbanen viser at buss og bane utfyller hverandre.
- Mer enn halvparten av trafikken på E39 retning Sandnes er lokaltrafikk fra Ålgård og Figgjo. Ålgårdbanen kan ta en betydelig del av denne trafikken og bidra til å oppfylle storbyenes nullvekstmål i transportarbeidet. Det er vinn vinn.
- Eksisterende banetrasé ligger der klar for gjenbruk. Kostnadene er betydelig lavere enn å bygge fire-felt motorvei fra Hove til Ålgård.
- Byggingen av Ålgårdbanen kan skje uten tap av matjord.
- Ålgård-Figgjoområdet er et regionalt prioritert utviklingsområde for bolig- og næringsutbygging. Ålgårdbanen kan bidra til å gjøre området enda mer attraktivt. Det vil styrke passasjergrunnlaget.
- Økt utbygging i Ålgård-Figgjoområdet kan spare verdifull matjord på Jæren.
- Passasjertrafikken på Ålgårdbanen har større potensiale enn ekspertene kalkulerer med. Bare se til Jærbanen! Siden 1991 er trafikken på Jærbanen mer enn seksdoblet.
- Gjenåpning av Ålgårdbanen er klima- og energivennlig. Jernbanen utnytter energien effektivt og kan driftes direkte på strøm uten mellomlagring i batterier.
Hva må til for at Ålgårdbanen skal lykkes:
- Planene om ny fire-felts E 39 fra Hove til Ålgård må nedskaleres og tilpasses byenes nullvekstmål. Det vil spare jordbruksjord, redusere klimagassutslipp og redusere privatbiltrafikk.
- Ny Ålgård stasjon må få god kontakt til sentrum slik at stasjonen blir tilgjengelig og trygg.
- Dobbeltspor Skeiane-Nærbø, utbygging av Ganddal stasjon og gjenåpning av Ålgårdbanen må planlegges som ett prosjekt. Det vil spare kostnader og ulemper.
Hele høringsuttalelsen kan du lese i vedlagt link: Høringsuttalelse
Foto: Fra Ålgård til Foss Eikeland går Ålgårdbanen langs Figgjoelva. Bildet viser Figgjo med banen til venstre og E39 øverst til høyre. Foto: Espen Mills
Nyeste nyheter
- Mostun-tilbud rammes av budsjettkutt
- Gripende og engasjerende om vindkraft
- Stadig fleire melder seg inn i Naturvernforbundet
- Vindkraft i Rogaland: Hva skjer nå og hva betyr det for deg?
- Flott dagstur til Brekko
- Enorm oppslutning om fakkeltog
- Nå blir det lokallag i Dalane
- Stor interesse for skog i Rogaland!
Hva vil skje med vipene på Austrått?
2. juni 2022
Vil vipene ved Svebestadveien på Austrått i Sandnes tåle en stor masseutfylling i sitt leveområde? Statsforvalteren i Rogaland mener ja og har avvist en klage fra Birdlife Rogaland og Naturvernforbundet.
Sommer ved Mosvatnet og Sommer ved Jærkysten
20. juni 2022
Gjennom hele skolens sommerferie er vi med og arrangerer kjekke aktiviteter for barn ved de tre delsentre Mostun natursenter, Friluftshuset på Orre og Friluftsfyret Kvassheim.
Kontaktinfo
Post: Henrik Ibsensgate 59, 4021 Stavanger
Besøk: Mostun natursenter, Henrik Ibsensgate 59, 4021 Stavanger.
Inge Steenslands hus, Henrik Ibsensgate 61, 4021 Stavanger
Telefon NiR: 966 10 221
E-post: rogaland@naturvernforbundet.no
Åpningstid kontoret: 08.30–15.30
Telefon BVJ: 977 12 253
E-post: post@bvj.no
Telefon utleie: 977 94 816
E-post: utleie@mostun.no
Kontonummer drift: 1503 80 05879
Giverkonto (naturvernfadder): 3201 41 63327
Organisasjonsnummer: 971 339 993